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Société de musique contemporaine du Québec (SMCQ) Série Hommage Exhibition

EN

 

A contraction of the words composition and improvisation, “comprovisation” reflects an important aspect of composer Sandeep Bhagwati’s work, which is at the heart of the Société de musique contemporaine du Québec’s (SMCQ) 8th Homage Series.

“Comprovisation” proposes a new way of casting the roles of musicians and composer in a collaborative work. Using interactive scores, this approach facilitates exchanges between different musical traditions and practices. Twelve visual artists have taken this idea and translated it into pictorial language to create their own original works. “Their approaches are diverse; artists have examined the process, raised paradoxes, imagined the cohabitation of styles and their integration into the same work, or evoked in images what music has imprinted on their imaginations,” explain exhibition curators Élisabeth Dupond and Julianna Joos.

Curators: Élisabeth Dupond and Julianna Joos. Visual works by Lorraine Dagenais, Élisabeth Dupond, Denis Farley, Mei-Kuei Feu, Julianna Joos, Mathieu Lacroix, Denis Malo, Gilles Morissette, Rolande Pelletier, Paul-Émile Rioux, Richard-Max Tremblay, Sylvia Trotter Ewens.

 

Description of my project for the exhibition:

During the conversation with Sandeep Bhagwati, I was particularly drawn towards his use of ‘comprovisation’ in his practice. It is a process involving skilled musicians developing a musical performance that is both improvised in its unplanned nature and composed in moments of grouped direction. Following his method in music development, I worked with a colleague equally skilled in painting to both respond to my painting and improvise with his own mark-making onto a shared surface. The painting was developed through exerting and releasing control over the painting’s composition to one another. Often, my colleague would paint elements against the original painting plan. All the while, I would restore elements from the plan and improvise my own marks in response to his spontaneity.

FR

 

Contraction des mots composition et improvisation, la «comprovisation» reflète un aspect important du travail du compositeur Sandeep Bhagwati qui est au cœur de la 8e Série Hommage de la Société de musique contemporaine du Québec (SMCQ).

 

La «comprovisation» propose une nouvelle façon de répartir les rôles des musiciens et du compositeur dans une œuvre collaborative. En utilisant des partitions interactives, cette approche facilite les échanges entre différentes traditions et pratiques musicales. Douze artistes visuels se sont imprégnés de cette idée et l’ont traduit en langage pictural pour créer leurs œuvres originales. «Leurs approches sont variées; les artistes se sont penchés sur le processus, ont soulevé les paradoxes, ont imaginé la cohabitation des styles et leur intégration dans une même œuvre, ou bien ont évoqué en images ce que la musique a inscrit dans leur imaginaire.» expliquent Élisabeth Dupond et Julianna Joos, commissaires de l’exposition.

 

Commissaires: Élisabeth Dupond et Julianna Joos. Œuvres visuelles de Lorraine Dagenais, Élisabeth Dupond, Denis Farley, Mei-Kuei Feu, Julianna Joos, Mathieu Lacroix, Denis Malo, Gilles Morissette, Rolande Pelletier, Paul-Émile Rioux, Richard-Max Tremblay, Sylvia Trotter Ewens.

 

Description de mon project pour l'exposition:

 

Au cours de la rencontre avec Sandeep Bhagwati, j’ai été particulièrement attirée par son utilisation de la comprovisation dans sa pratique. Il s'agit d'un processus impliquant des musiciens expérimentés qui présentent une performance musicale à la fois improvisée, par sa nature non planifiée, et composée, du fait des interventions du chef d'orchestre. En m’inspirant de cette méthode de travail musical, j'ai travailléavec un collègue qui devait à la fois réagir à ma peinture et improviser avec ses propres repères, le tout sur une même surface. Chacun de nous exerçant tour à tour le contrôle dans le développement de la composition du tableau. Souvent, mon collègue peignait des éléments à l'encontre du plan initial tandis que je restaurais ces éléments et improvisais mes propres réponses à sa spontanéité.

Sylvia Trotter Ewens in collaboration with Constantinos Giannoussis,

Ruins, Restoration, Pilgrimage, 2023,

Oil on Canvas, 


30” x 40” x 1.5” inch

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